آنچه در این مقاله می‌خوانید

معرفی ماک سری R

نویسنده:

فوتاب

دسته بندی مطلب:

تاریخ انتشار:

شهریور ۳, ۱۴۰۰

اشتراک گذاری:

ماک سری R

از جنگ دوم جهانی، ماک نمادی از کامیون های آمریکایی به شمار می آید ماک معرف صنعت کامیون سازی آمریکا

در دنیا بوده و هست .

ماک در کشورمان نیز دارای طرفداران سینه چاکیست که هنوز هم با تکیه بر قدرت بالای زیربندی و دیفرانسیل ها

و جان سختی پیشرانه و گیربکسش، آن را به خیلی از شرقی های امروزی ترجیح می دهند .

ماک سری R  در دو نوع خارجی و ایران کاوه موجود می‌باشد و دارای دستگاه مولد و انتقال قدرتی مشابه ماک

سری F است. اتاق سری R ماندگارترین اتاق این شرکت در تاریخ تولیدش محسوب می شود .

اکثر کامیون های آمریکایی وارد شده به کشورمان، از نوع اکسل جلو بوده اند و ماک سری R نیز از این دست است

این نوع قرارگیری محور باعث می شود تا به خاطر دور بودن چرخ از کابین، سواری نرم تر شود

و از طرفی تقسیم وزن بهتر روی محورها، امکان بارگیری بیشتر را فراهم کند.

تغییرات در ماک سری R

شرکت سازنده جهت تولید کامیون ماک آر600 در کابین این کامیون تغییراتی به وجود آورد که موجب تولید آسان‌تر

این کابین شد. این کابین همانند سری خارجی به صورت تخم مرغی نبوده و ظاهری ساده‌ تر دارد، این کابین

در مقایسه با کابین نمونه‌های خارجی دارای حجم و فضای بیشتری است، این کابین به صورت تک کابین تولید شد

که خریداران با اعمال تغییرات، کابین این کامیون را به دو کابین تبدیل می‌کردند تا از فضای به وجود آمده

به منظور استراحتگاه استفاده کنند.

ماک دارای موتور 250 اسب بخاری توربو شارژردار بدون اینترکولر است .

گیربکس ماک در بین ایرانیان به 20 دنده شناخته می شود و این در حالی است که خود کمپانی

به آن 18 دنده می گوید که در بین برخی از طرفداران خودروهای سنگین به 24 دنده نیز

خوانده می شود!

 

 

گیربکس های 20 دنده ماک که آن ها را از مدل های قبل از سری R می شناسیم، دارای

دو دسته دنده هستند که یکی برای درگیری 5 دنده جلو به همراه یک دنده عقب بوده

و دیگری برای به کارگیری 4 دنده کمکی آن با جازدن هر کدام از 5 دنده اصلی، از 4 کمک

بغل آن می توان استفاده کرد که این ترکیب باعث 20 دنده برای جلو می شود.

وقتی دنده یک را درگیر می کنیم، کمک را از حالت 1 تا 4 با افزایش سرعت تغییر می دهیم

که در این حالت با بالا رفتن دنده کمکی، خودرو سرعتی تر می شود. برای رفتن به دنده

2 باید، هم زمان هم دسته دنده اصلی را در دنده 2 جا بزنیم و هم کمک را از

موقعیت چهارم به موقعیت اول برگردانیم و باز پله پله با افزایش سرعت به موقعیت چهارم

برسیم.

 

تعداد سیلندر/ سوپاپ    12.6
سری موتور/ نوع موتور    سری E5/ خطی با سیستم تنفسی توربو شارژر و بدون اینترکولر
حجم موتور (لیتر)    10 لیتر
حداکثر قدرت @ (hp) دور در دقیقه    250@2100
حداکثر گشتاور @ (Nm) دور در دقیقه    1322@1020
گیربکس    دو لیوره 20 دنده ماک
جریان برق    12 ولت
فنربندی عقب و جلو    فنر شمش با کمک فنر

بازدیدها: 65
ورود کامیون‌های ایرانی به اروپا ممنوع می شود؟
آنچه که باید در مورد انواع تریلی‌ ها بدانید
دیدگاه خود را بنویسید