معرفی ماک سری R

  • نویسنده:

علی آسیابانی

  • دسته بندی مطلب:
  • تاریخ انتشار:

۳ شهریور, ۱۴۰۰

  • اشتراک گذاری:
آنچه در این مقاله می‌خوانید

در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل ماک سری R بپردازیم. این کامیون آمریکایی که از جنگ جهانی دوم تاکنون نماد قدرت و استحکام در صنعت حمل و نقل سنگین محسوب می‌شود، همواره طرفداران بسیاری در ایران و جهان داشته است. در ایران، ماک سری R در دو نوع اصلی، یعنی مدل وارداتی و مدل تولید شرکت ایران کاوه، عرضه شده است. تفاوت‌ها و مشخصات فنی این دو مدل، ویژگی‌های موتور، گیربکس و سایر جنبه‌های فنی این کامیون ارزشمند را به‌طور جامع بررسی خواهیم کرد.

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

معرفی کامل کامیون ماک سری R

کامیون‌های ماک، نماد قدرت و دوام در صنعت کامیون‌سازی آمریکا و جهان به‌شمار می‌روند. ماک سری r، که در دو نوع خارجی و ایران کاوه موجود است، یکی از پرطرفدارترین سری‌های ماک است. این کامیون به دلیل قدرت بالای موتور، گیربکس پیشرفته، و ساختار محکم، همواره در میان رانندگان در ایران جایگاه ویژه‌ای داشته است. ماک در کشورمان نیز دارای طرفداران سینه چاکیست که هنوز هم با تکیه بر قدرت بالای زیربندی و دیفرانسیل ها و جان سختی پیشرانه و گیربکسش، آن را به خیلی از شرقی های امروزی ترجیح می دهند.

تاریخچه ماک سری R

از جنگ دوم جهانی، ماک نمادی از کامیون های آمریکایی به شمار می آید ماک معرف صنعت کامیون سازی آمریکا در دنیا بوده و هست. ماک سری ار (MACK R Series) اولین بار در دهه 1970 به بازار عرضه شد. مدل‌های اولیه که به ایران وارد شدند، اغلب از نوع اکسل جلو بودند که این نوع طراحی منجر به تقسیم وزن بهتر روی محورهای جلو و عقب می‌شود و در نتیجه، امکان بارگیری بیشتری را فراهم می‌کند. در دهه‌های بعد، شرکت ایران کاوه با ایجاد تغییرات در طراحی کابین، مدل‌های بومی شده‌ای از این سری تولید و به بازار عرضه کرد که به نام «ماک ایران کاوه» شناخته می‌شوند.

مشخصات فنی و ویژگی‌های ماک سری R

موتور 250 اسب بخار، توربوشارژر بدون اینترکولر
گیربکس دو لیوره، 20 دنده (18 دنده اصلی و 2 دنده کمکی)
فنربندی فنر شمش با کمک فنر
جریان برق 12 ولت
طراحی کابین طرح تخم مرغی، یکپارچه
حجم موتور 10 لیتر
گشتاور 1322 نیوتن‌متر @ 1020 دور در دقیقه

بررسی موتور و عملکرد

موتور ماک سری R با قدرت 250 اسب بخار و گشتاور 1322 نیوتن‌متر در 1020 دور در دقیقه، یکی از قوی‌ترین موتورها در دسته خود محسوب می‌شود. این موتور با سیستم تنفسی توربوشارژر طراحی شده، اما اینترکولر ندارد. با این حال، ساختار فنی موتور به گونه‌ای است که باعث عملکردی قوی و طولانی مدت می‌شود.

بررسی گیربکس و دنده‌ها

گیربکس ماک سری R به‌طور خاص در بین ایرانیان به‌عنوان «20 دنده» شناخته می‌شود، در حالی که در اصل دارای 18 دنده اصلی و دو دنده کمکی است. این گیربکس دو لیوره به گونه‌ای طراحی شده است که راننده می‌تواند با استفاده از دسته دنده، در هر دنده اصلی از چهار حالت کمکی نیز استفاده کند، که این امکان برای افزایش یا کاهش سرعت در مسیرهای مختلف را فراهم می‌کند. به این ترتیب، ماک سری R دارای قدرت و سرعت تنظیم‌شدنی برای مسافت‌های طولانی و بارهای سنگین است.
گیربکس های 20 دنده ماک که آن ها را از مدل های قبل از سری R می شناسیم، دارای دو دسته دنده هستند که یکی برای درگیری 5 دنده جلو به همراه یک دنده عقب بوده و دیگری برای به کارگیری 4 دنده کمکی آن با جازدن هر کدام از 5 دنده اصلی، از 4 کمک بغل آن می توان استفاده کرد که این ترکیب باعث 20 دنده برای جلو می شود. وقتی دنده یک را درگیر می کنیم، دنده کمکی را از حالت 1 تا 4 با افزایش سرعت تغییر می دهیم که در این حالت با بالا رفتن دنده کمکی، خودرو سرعتی تر می شود. برای رفتن به دنده 2 باید، هم زمان هم دسته دنده اصلی را در دنده 2 جا بزنیم و هم کمک را از موقعیت چهارم به موقعیت اول برگردانیم و باز پله پله با افزایش سرعت به موقعیت چهارم برسیم.

طراحی و کابین

شرکت ایران کاوه جهت تولید کامیون ماک آر 600 در کابین این کامیون تغییراتی به وجود آورد که موجب تولید آسان‌تر این کابین شد و در بازار به ماک ایران کاوه شهرت یافت. این کابین همانند سری خارجی به صورت تخم مرغی نبوده و ظاهری ساده‌ تر دارد، کابین ماک ایران کاوه در مقایسه با کابین نمونه‌های خارجی دارای حجم و فضای بیشتری است. این کابین توسط شرکت ایران کاوه به صورت تک کابین تولید شد که خریداران با اعمال تغییرات، کابین این کامیون را به دو کابین تبدیل می‌کردند تا از فضای به وجود آمده به منظور استراحتگاه استفاده کنند. در همین راستا و برای رفع این نیاز، شرکت شاهین خودرو دیزل به عنوان تولیدکننده کابین ماک ایران کاوه به صورت دو کابین وارد عرصه شد. مدل‌های وارداتی این سری به کابین‌های طرح تخم مرغی شناخته می‌شوند که فضای داخلی نسبتا کوچکی دارند.

مزایا و معایب ماک سری R

مزایا

  • استحکام بالا و دوام طولانی: به دلیل کیفیت ساخت بالا و طراحی مقاوم، ماک سری R از عمر طولانی برخوردار است.
  • گیربکس پیشرفته و انعطاف‌پذیر: امکان تنظیم سرعت و قدرت در مسیرهای دشوار و بارهای سنگین.
  • کابین جادار در مدل ایران کاوه: کابین ایران کاوه با فضای بیشتر، رانندگی را راحت‌تر می‌کند.

معایب

  • مصرف سوخت بالا: با توجه به قدرت بالای موتور، مصرف سوخت این کامیون نسبتا بالاست.
  • عدم وجود اینترکولر: نبود اینترکولر ممکن است منجر به افت کارایی در شرایط دمایی بالا شود.

جمع‌بندی

ماک سری R به عنوان یکی از قدرتمندترین و با دوام‌ترین کامیون‌های تاریخ ماک، همچنان طرفداران بسیاری در ایران دارد. این کامیون که در دو نوع خارجی و ایران کاوه عرضه می‌شود، به دلیل ساختار قوی، گیربکس پیشرفته و طراحی کابین قابل تنظیم، انتخابی مناسب برای حمل و نقل سنگین در مسافت‌های طولانی است. ماک سری R نه تنها نماد دوام آمریکایی، بلکه نمایانگر تعهد شرکت ایران کاوه به تولید محصولاتی با کیفیت بالا و متناسب با نیازهای بازار داخلی است.

پرسش‌های متداول

مدل وارداتی دارای کابین تخم مرغی و فشرده‌تر است، در حالی که مدل ایران کاوه کابین جادارتری دارد و در داخل کشور تولید شده است.
در اصل گیربکس این مدل 18 دنده اصلی دارد، اما با استفاده از دو دنده کمکی، تعداد دنده‌ها به 20 نیز می‌رسد.
موتور این مدل از نوع توربوشارژر با قدرت 250 اسب بخار و بدون اینترکولر است.
خیر، تولید این مدل متوقف شده است، اما همچنان در بازار کامیون‌های کارکرده می‌توان این مدل را پیدا کرد.
آخرین بروز رسانی: ۱۴ آبان, ۱۴۰۳

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

5/5 تعداد رای: 4
مزایای حمل و نقل زمینی
آنچه که باید در مورد انواع تریلی‌ ها بدانید

شاید این مقالات را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید